Uttalande: K fördömer USA:s aggression mot Venezuela

Kommunistiska Partiet fördömer USA:s senaste skamlösa attack på Venezuela och dess folkvalda president Nicolas Maduro.

2020-04-02

Mitt under coronakrisen, i ett läge då kraven växer på att USA häver sin kriminella blockad mot Venezuela – som leder till brist på mediciner och försvagar landets sjukvård – väljer Donald Trumps regering istället att allvarligt trappa upp sina regimskiftesplaner, och har satt ett pris på Maduros huvud på 15 miljoner dollar.

De löjeväckande anklagelserna, om att Maduro och andra höga regeringsföreträdare i åratal skulle ha smugglat tonvis med narkotika från Colombia till USA, bör istället riktas mot de som pekar finger mot Venezuela.

Colombia är både världens största kokainproducent och en nära allierad till USA som har minst sju militärbaser i landet. Colombias president Ivan Duque är före detta presidenten Alvaro Uribes man, och Uribes kopplingar till Colombias knarkbaroner är väl belagda.

Anklagelserna om terrorism är lika befängda. Det är inte Venezuela som svälter ut och bombar andra länders befolkningar, det är USA och dess allierade. Sanktionerna mot Venezuela och andra länder är en form av statlig terror och de verkliga terroristerna sitter i Vita huset i Washington, inte i Miraflores i Caracas.

Även om anklagelserna mot Maduro kan synas skrattretande är upptrappningen av situationen allvarlig. USA har skickat sina krigsskepp mot Venezuelas kust, och det kommer rapporter om att den våldsamma oppositionen i Venezuela förhandlar med USA:s Kommando Syd för att störta den folkvalda regeringen.

Den svenska regeringen är medskyldig till situationen, inte minst sedan förra utrikesministern Margot Wallström förra året uttalade att Sverige betraktar kuppmakaren Juan Guaido som Venezuelas legitime president.

Kommunistiska Partiet kräver att USA:s krigshandlingar mot Venezuelas folk får ett slut. Vi kräver att USA drar tillbaka sina krigsskepp från Venezuela, att sanktionerna hävs och att Sveriges utrikesminister Ann Linde slutar fjäska för Vita huset och kraftigt protesterar mot USA:s folkrättsvidriga regimskiftesplaner.

Kommunistiska Partiets partistyrelse