Uttalande: Nej till Trumps orättvisa fredsplan för Palestina

Kommunistiska Partiet fördömer USA:s och Donald Trumps så kallade århundradets fredsplan för Palestina. Den så kallade fredsplanen är inget annat än en skymf mot Palestinas folk.

2020-02-02

Trumps plan garanterar varken frihet eller fred för palestinierna. Det är en plan som kommer att befästa det sionistiska koloniala projektet och förvisa palestinierna till ett slags reservat eller ”homelands” likt under Sydafrikas apartheidsystem.

Enligt planen får Israel kontrollen över hela Palestinas huvudstad, Jerusalem, liksom Jordandalen – och får dessutom behålla alla de bosättningar som strider mot internationell rätt. Med en muta på 50 miljarder dollar i “investeringar” hoppas Trump kunna köpa över delar av den palestinska överklassen.

Den så kallade Israel-Palestinakonflikten måste kallas vid sitt rätta namn: En ockupation, där en stat olagligt ockuperar ett land och bedriver etnisk rensning mot ett folk. Det är också just som en ockupation FN bedömer konflikten. I enlighet med FN-stadgan artikel 51 har palestinierna också rätt att göra motstånd – med de medel som krävs – mot ockupationsstyrkorna.

Ett första steg mot en rättvis fred måste vara att Israel lämnar de ockuperade territorierna, Västbanken och östra Jerusalem, överger sina illegala bosättningar, häver blockaden mot Gaza och respekterar alla palestinska flyktingars rätt att återvända till sitt land.

Hoppet om fred och rättvisa lever fortfarande – men då krävs att omvärlden sätter press på Israel. Därför uppmanar Kommunistiska Partiet till en total bojkott av israeliska varor och kräver att Sverige avbryter allt utbyte med Israel tills ockupationen upphör.

Kommunistiska Partiets arbetsutskott